Zöldségek hatása az egészségre

Publikálás dátuma: 2017. január 06. | péntek | 19:18:35
Az egészségünk a legfontosabb emberi tulajdonságunk, így annak megőrzése mindenki érdeke. Fogyasszunk vitaminokban gazdag gyümölcsöket, zöldségeket melyek immunerősítő hatással rendelkeznek.

Zöldségfogyasztásunk bÅ‘vítése érdekében szükségszerű, hogy tisztában legyünk az alapvetÅ‘ zöldségfogyasztási tudnivalókkal, a zöldségek összetételével, a hangsúlyos táplálkozásra fektetett odafigyelésünk a legfontosabb. Statisztikai adatok szerint Magyarországon az összes zöldség fogyasztás felét a fejes káposzta, a paradicsom, a paprika, a görögdinnye és a vöröshagyma adja, a fennmaradó rész megoszlik 10-20 kisebb mennyiségben fogyasztott zöldségféle között.

Táplálkozástudománnyal foglalkozó szakemberek szerint zöldségfélékbÅ‘l naponta minimum 150 g elfogyasztása szükséges ahhoz, hogy egészségvédÅ‘ hatásukat kifejthessék. Ez a hatás a vitaminoknak, antioxidánsoknak, fitoszteroloknak, polifenol jellegű köszönhetÅ‘. Táplálkozásunk során az egyes zöldségnövényekbÅ‘l ezeknek az emberi egészség szempontjából igen fontos védÅ‘faktoroknak különbözÅ‘ változataihoz jutunk hozzá. Ezért nagyon fontos, hogy a jelenlegi szinthez képest ne csak a mennyiséget növeljük, hanem a változatosságot is, minél többféle zöldségnövény kerüljön asztalunkra naponta legalább háromszor. Próbáljunk változatosan táplálkozni, kóstoljunk meg olyan zöldségeket is, melyek fogyasztását a múltban kerültük.

ketchup, paradicsom, zöldség, egészséges, immunerÅ‘sítés, fruit, kecup, paradicsomszósz, paradicska, paprika

A következÅ‘kben olyan zöldségeket mutatunk be, melyek számos készítményben elÅ‘fordulnak adalékként és magas vitamintartalmukkal elengedhetetlen tartozékai az egészséges és változékony táplálkozásnak.

Paprika


A paprika az egyik legfontosabb C-vitamin forrásunk. A C-vitamin (aszkorbinsav) vízben oldódó vitamin. ErÅ‘teljes antioxidáns, hÅ‘re érzékeny, a savas közeg védi a bomlástól. A karotinoidok és az E vitamin hatását segíti. Az immunrendszert erÅ‘síti, fokozza a fehérvérsejtek működését, növeli a csecsemÅ‘mirigy aktivitását. A C-vitamin elengedhetetlen az egészséges étkezés során, hiszen nem csak immunerÅ‘sítÅ‘ hatással rendelkezik, hanem közérzetünket és aktivitásunkat is erÅ‘sítheti.

A paprikának szín- és ízanyagainak az érzékszervi tulajdonságok alakítása mellett élettani hatása is van. A kapszantin és kapszorubin narancsvörös illetve mélyvörös színű kariotinoid vegyületek. A paprikában jellemzÅ‘ek, egymásba alakulnak. Antioxidáns és szabadgyökfogó tulajdonságuk erÅ‘s. A C-vitamin hatását erÅ‘sítik. HÅ‘stabil, zsírban oldódó, erÅ‘teljes színezÅ‘ hatású festékanyagok, melyekbÅ‘l  a kapszaicin a paprika csípÅ‘sségét okozza. Tisztítja az orrüreget, köptetÅ‘ hatású, a hurutos állapotokat javítja. Fájdalomcsillapító, enyhíti a torkfájást és a reumás fájdalmakat is. Az emésztést serkenti, átmenetileg gyorsítja az anyagcserét, vízhajtó tulajdonsága is van. A fehér színű paprika jellegzetes világos sárga színanyaga a kvercetin. A flavonoidok között az egyik legaktívabb antioxidáns vegyület, s ezt is, mint a daganatellenes faktorok egyikét tartják számon a kutatók. Képes számos vírus fertÅ‘zÅ‘ és szaporodó képességét gátolni.

Paradicsom


A paradicsom sokak szerint gyümölcs, de mindenekelÅ‘tt jellemzÅ‘ rá, hogy erÅ‘teljes antioxidáns komponense a likopin. Piros színű, a karotionidok közé tartozó vegyület. Bizonyítottan csökkenti a kialakulás lehetÅ‘ségét a daganatos betegségek néhány fajtája esetén. Így a szájüregi, a tápcsatorna, az emlÅ‘, a petefészek és a prosztata megbetegedésekét. HÅ‘re kevésbé érzékeny, fÅ‘zéskor nem bomlik le könnyen. A paradicsom a zöldségfélék között is kiemelkedÅ‘en jó kálium forrásnak számít. A kálium az idegek ingerlékenységének a fenntartásához és a szívműködéshez nélkülözhetetlen. Hiányában rohamosan nÅ‘ a szívbetegségek kialakulásának kockázata. Ezért fokozottan kell figyelnünk a sok káliumot tartalmazó zöldségek és gyümölcsök fogyasztására, mert ezek ennek az ásványi anyagnak a fÅ‘ forrásai.

paradicsom, ketchup, ketchop, ketcup, kecop, kecsöp, zöldség, szósz, italian, olasz, italy, olaszszósz, spagettiszósz, spagetti, mártás, mustár, zöldséges

Hagyma


A hagymaféléknek húsos levelekbÅ‘l álló föld alatti szárát fogyasztjuk. A húsos levelek jellemzÅ‘ összetevÅ‘je az allicin, amelybÅ‘l az alliináz enzim közreműködésével a hagyma szeletelésekor egész sor csípÅ‘s, könnyeztetÅ‘ hatású vegyület keletkezik. Az egyes hagymafélékben mennyiségük különbözÅ‘. A póréhagymában kevesebb, a fokhagymában több található belÅ‘lük. Baktericid, vérnyomás és koleszterinszint szabályozó hatásukat tartják számon.

Mi készül belÅ‘le?


Ezen zöldségek megtalálhatók a Kutyori-Konyha termékeiben, melyekbÅ‘l szószok, ketchupok készülnek. A termékeink magas zöldségtartalma mellett természetes, hagyományos módon készülnek, mesterséges adalékanyag elÅ‘fordulása bennük pedig elenyészÅ‘. Így megÅ‘rizhetik magas vitamintartalmukat, melyek hozzájárulnak a pozitív élettani hatásokhoz az emberi szervezetben.


vissza

A legmagasabbminőségre törekszünk

Fő alapanyagunkat, a gyümölcsöt, kizárólag megbízható hazai forrásokból szerezzük be, így biztosítani tudjuk vevőink számára az állandó magas minőséget. A kizárólag csak válogatott minőségű gyümölcsökből készült lekvárjainkat és különböző gyümölcskészítményeinket nyugodt szívvel ajánljuk minden kedves vásárlónknak.