Cukorbeteg fogyaszthat gyümölcsöt?

Publikálás dátuma: 2016. április 04. | hétfő | 21:33:42
A gyümölcsök nem kerülnek tiltólistára még abban az esetben sem, ha cukorbetegséget állapítottak meg Önnél!
Előző heti cikkünkben az egészséges életmód érveit mutattuk be, és gyorstalpalóval próbáltuk megtanítani minden olvasónknak, hogyan érheti el az egészséges, fitt testet csupán pár szabály betartása után. 

cukor, cukorbetegség, cukorbeteg, diabates, diabétesz, egyesszámúcukorbetegség, kettesszámúcukorbetegség, sugar, vércukorszint, szénhidrát #vércukor Mai rövid blogbejegyzésünkben azt a tévhitet szeretnénk eloszlatni, hogy egy cukorbetegségben szenvedő ember nem fogaszthat gyümölcsöt. 
Ugyanis,  fogyaszthat. Továbbá fogyaszthat gyümölcskészítményeket is, természetesen lekvárt, szörpöt és dzsemet is. Csupán körültekintően kell eljárnia ezek fogyasztása közben. 

A cukorbetegségben szenvedők legfőbb aranyszabálya az ajánlott szénhidrátmennyiség napi bevitelének betartása. Hiszen a megfelelő inzulinszintet csakis így biztosíthatják szervezetükben. A mindenki álltal ismert 160 CH mennyiség néha veszélyes számként lebeg a fejünk felett, máskor pedig erős támaszték a sokféle és legtöbbször egészségtelen, szénhidráttal telített  élelmiszerrek világban. 

Általában igaz, hogy minél édesebb egy gyümölcs, annál magasabb a szénhidráttartalma. Vegyük példának a mindenki álltal ismert banánt, melynek aranyszámai a következők: 

1 db közepes méretű banán


fehérje szénhidrát zsír
1,2 gramm 26,9 gramm 0,4 gramm

az adatokból látható, hogy bár a banán magas szénhidrátszámmal rendelkezik, de visszafogott szénhidrátszegény étkezés folyamán akár bele is illeszthető a diétánkba. Bár a legszigorúbb diéták esetében kerülendő gyümölcs. Banánból készült gyümölcskészítményeket pedig nem javasoljuk cukorbetegek számára.

Ezzel szemben az avokádó szénhidráttartalma a követketkezően alakul


fehérje szénhidrát zsír
4 gramm 17,1 gramm 29,3 gramm

Bár az adatok alapján látható, hogy az avokádó szénhidráttartalma alacsonyabb mint a banáné a zsírtartalma magasabb, ami a koleszterinszintünk szintentartása miatti félelem miatt akár aggódásra is okot adhat, de nem szabad elfelejteni, hogy az avokádó telítetlen zsírsavat tartalmaz. Emeli a HDL jó zsírsav mennyiségét, és csökkenti az LDL rossz zsírsav mennyiségét a vérben. Tehát az avokádó fogyasztását javasoljuk az egészségünk megőrzése érdekében. 

A gyümölcsök a vitaminok és antioxidánsok kiválló forrásai. Az áfonya, szeder és a málna alacsonyabb szénhidrátmennyiséggel rendelkezik, így az azokból készült gyümölcskészítmények, lekvárok, dzsemek akár pozitív hatást is kifejthetnek szervezetünkben. 

áfonya, málna, kékáfonya, vörösáfonya, tőzegáfonya, szeder, bogyósgyümölcsök, bogyósgyümölcsNapjainkban számos lekvárkészítő és dzsemkészítő vállalat kezdeményezi az egészséges termékek elkészítését. A hozzáadott cukor mennyiségét a minimálisra csökkentik, vagy teljesen kiváltják cukorpótló termékekkel, melyek közül természetes édesítőszerként a Stevia lehet a legjobb megoldás a cukor pótlására. 

Ezeknél a termékeknél fontos, hogy tüzetesen átvizsgáljuk az összetevők listáját, ugyanis sokszor tartalmazhatnak rejtett cukrot, vagy suchralózzal helyettesítik a kristálycukrot, ami ugyanazon összetevőkkel és értékekkel rendelkezik, mint a hagyományos kristálycukor. A fruktóz nagymennyiségű használata sem kedvez a cukorbetegek számára. 

Továbbá fontos tudnivaló, hogy nem feltételenül csak a hozzáadott cukor nagymértékű fogysztása okozhat cukorbetegséget, hanem a finomított szénhidrátok fogyasztása is, melyek a vérbe kerülve cukorrá alakulnak át, és az egekbe röpítik vércukorszintünket.

 Ezért javasoljuk, hogy ha dzsemet, és lekvárt fogyaszt ne fogyasszon mellé finomított szénhidrátból származó termékeket, ha észleli magán a cukorbetegség tüneteit, vagyha kezelőorvosa felvilágosította Önt a cukorbetegség veszélyeiről. Továbbá egészséges életmód folytatásakor sem ajánlott, hogyha finomítot szénhidrátokat fogyasztunk, helyette keressükk inkább a hasonló áron kapható teljeskiőrlésű, durumlisztből vagy más gabonából pl. quinoa, zab, hajdina, kuszkusz, és lengmagból készült péksüteményeket, tésztákat. Továbbá a káros tartósítószereket és adalékanyagokat is elkerülhetjük, ha házi termelőtől választunk termékeket. 
 
Ha cukrobetegség tüneteit észleljük, vagy gyanítjuk, hogy hajlamosak vagyunk cukorbetegségre, akkor nagy előnnyel járhat, ha elkerüljük a magas szénhidráttal rendelkező gyümölcsöket, és inkább a bogyós, kék gyümölcsöket választjuk édesebb társaik helyett.

vissza

A legmagasabbminőségre törekszünk

Fő alapanyagunkat, a gyümölcsöt, kizárólag megbízható hazai forrásokból szerezzük be, így biztosítani tudjuk vevőink számára az állandó magas minőséget. A kizárólag csak válogatott minőségű gyümölcsökből készült lekvárjainkat és különböző gyümölcskészítményeinket nyugodt szívvel ajánljuk minden kedves vásárlónknak.